Reisverhalen: Natuurbelevenis in India

08-11-2011

India is een geweldige reisbestemming. Bij een grote groep reizigers is het minder bekend om de natuur en meer om de cultuur. India heeft echter schitterende natuurparken waar men kan verblijven in comfortabele lodges en waar je deel kunt nemen aan safari’s. Juist de combinatie van cultuur en natuur maakt India een zeer afwisselende reisbestemming.

Zelf heb ik dat tijdens mijn laatste bezoek aan India weer ervaren. De ene dag sta je bij de Taj Mahal in Agra en een paar dagen later ga je op safari in een natuurpark. Zo blijft een reis afwisselend en interessant en kun je de drukte van de steden afwisselen met de rust en ongereptheid van de  nationale parken. Na het zien van de tijger vorig jaar in Ranthambore National Park was ik hoopvol gestemd over mijn bezoek aan Centraal India.

Vanuit de Samode Safari Lodge nam ik eind april deel aan twee safari’s door een deel van Bandhavgarh National Park. Hier heb je volgens zeggen de meeste kans in India om een tijger te spotten en ook ik had geluk. Na uren geduldig wachten kwam het koninklijk dier uit de bosjes en liet zich in volle glorie zien. Toen ik daarna in Kanha National Park nog een tijgermoeder met drie bijna volwassen welpen in volle actie zag, kon mijn trip niet meer stuk. Ik voelde me bevoorrecht bij het zien van dit met uitsterven bedreigde dier en realiseerde me des te meer hoe belangrijk het is dat het beschermd wordt.

Een ander soort natuurbelevenis volgde in Satpura National Park. Dit relatief onbekende park is een must voor liefhebbers van ongerepte natuur. Hoewel de kans op het zien van de tijger hier klein is, kun je er genieten van afwisselende landschappen en een gevarieerd dierenleven. Geen massatoerisme hier, slechts een aantal safarivoertuigen worden per dag toegelaten tot het park. En met een beetje geluk zie je beren, luipaarden of de reuzeneekhoorn.

Ik nam hier ondermer deel aan een begeleide wandelsafari. Tijdens deze unieke excursie neemt een ervaren gids je mee op zoek naar de kleinere dieren, zoals insecten en spinnen en leer je meer over de flora en fauna. Je voelt je op een hele speciale manier één met de natuur. Je kunt er aan voelen, ruiken en van dichtbij meemaken. Kortom een hele speciale belevenis. In Satpura National Park heb ik ook deelgenomen aan een kanosafari. Zeker vogelliefhebbers zullen dit een geweldige manier vinden om de verschillende vogelsoorten van dichtbij te kunnen zien en fotograferen.

Ik verbleef hier in de Forsyth’s Lodge, een aangename natuurlodge met ervaren gidsen. Zo wist David me alles te vertellen over de kikkers in de vijver en zo zijn passie voor en kennis over amfibieën en libelles over te brengen. Dit zijn de natuurmomenten die je bijblijven!